Spørgsmål & Svar

Herunder har vi samlet de hyppigst stillede spørgsmål inden for henholdsvis:

 

  • Pakkerejser
  • Sammensatte rejsearrangementer
  • Flyrejser
  • Generelt

 

Får du ikke svar på dit spørgsmål herunder, er du velkommen til at kontakte os.

Pakkerejser

Hvad er en pakkerejse?

 

En pakkerejse består af minimum to af følgende rejseydelser:

 

  • Transport
  • Indkvartering
  • Turistmæssig ydelse
  • Billeje  

 

Transport = Fx fly, bus, tog, færge m.m.

 

Indkvartering = Fx hotel, vandrehjem, sommerhus, campinghytte m.m.

 

Turistmæssig ydelse = kan være mange forskellige ting. Det afgørende er, at det er væsentligt i forhold til det samlede produkt, hvor det er kombineret med en af de tre andre.

 

Eksempler på turistmæssige ydelser, der kan være væsentlige: Billet til fodboldkamp, koncertbillet, yogakursus, jagt, dykning, greenfee til golf, skileje, liftkort

 

Billeje = Leje af bil, autocamper, stor motorcykel eller andre motorkøretøjer.

 

En pakkerejse der varer under 24 timer er kun omfattet af fondens dækning, hvis den indeholder indkvartering – uanset hvad prisen er.

 

 

Hvis du er i tvivl om der er tale om en pakkerejse eller ej, så kontakt os her.

 

 

Har I gode erfaringer med denne rejseudbyder?

 

Vi kan ikke kommentere kvaliteten af de enkelte rejseudbyderes rejser.

 

Hvis en rejseudbyder er registreret i fonden, vil du være omfattet af enten den danske ordning eller af en ordning i et andet EU/EØS-land i tilfælde af konkurs.

 

 

Hvordan klager jeg?

 

Rejsegarantifonden har ikke noget med klager over rejser at gøre.

 

Du kan finde information om dine rettigheder og klagemuligheder her.

 

Hvor mange overnatninger skal jeg købe sammen med min flybillet, for at det er en pakkerejse?

 

Én overnatning er nok.

 

Hvor meget erstatter fonden, hvis min rejseudbyder går konkurs?

 

Hvis rejseudbyderen var registreret i fonden, da du købte pakkerejsen, kan du få det indbetalte beløb erstattet enten hos Rejsegarantifonden eller hos en tilsvarende ordning i EU/EØS. Rejsegarantifonden dækker dog ikke beløb betalt for forsikringer mv.

 

Læs mere om din dækning her.

 

 

Er min pakkerejse dækket i tilfælde af konkurs?

 

Hvis du har købt en pakkerejse hos en rejseudbyder, der er registreret i fonden, så er du dækket i tilfælde af konkurs. Du kan enten være dækket af den danske ordning (Rejsegarantifonden) eller af en ordning i et andet EU/EØS-land, hvis din rejseudbyder har valgt at tislutte sig et andet EU/EØS-lands ordning.

 

Se en beskrivelse af en pakkerejse hér.

 

 

Hvad skal jeg gøre i tilfælde af konkurs?

 

Du skal holde dig opdateret under ”Aktuelt”, hvor der vil blive opdateret løbende med information om en konkret konkurs.

 

Se generel information om, hvordan du skal forholde dig på ”Ved konkurs”.

 

Læs mere om din dækning her.

 

 

Hvor længe efter en konkurs kan jeg anmelde et krav?

 

Ved pakkerejser skal vi have modtaget din erstatningsanmeldelse senest 1 år fra konkursdatoen.

 

Hvor lang ekspeditionstid er der på erstatningsanmeldelser?

 

Erstatningsanmeldelser vedr. pakkerejser behandles hurtigst muligt og prioriteres efter kundernes afrejsetidspunkt.

 

Det kan variere meget, hvor lang tid det tager at behandle erstatningssagerne. Det afhænger bl.a. af, hvor stor en konkurs, der er tale om, og om der er særlige forhold at tage hensyn til.

 

 

Er gavekort på pakkerejser dækket af fonden?

 

Du kan ikke være sikker på, at et gavekort er omfattet af fondens dækning.

 

For at det kan være omfattet, skal det fremgå, at gavekortet lyder på en pakkerejse. Derudover skal du kunne dokumentere, at der er betalt for gavekortet.

 

Vundne gavekort, der ikke er betalt for, og gavekort, der er udstedt som kompensation (fx for en utilfredsstillende rejse), erstatter vi ikke.

 

 

Har det betydning for min ret til erstatning, hvilken betalingsform jeg benytter?

 

Nej. Du skal blot kunne dokumentere, at du har betalt til rejseudbyderen. Har du betalt med gavekort, skal du kunne dokumentere, at der er betalt for gavekortet.

 

Har du spørgsmål vedrørende erstatningsrettigheder ved brug af kreditkort, betalingskort mv., henvises til dit pengeinstitut.

 

 

Hvad sker der, hvis min rejseudbyder går konkurs, mens jeg er på rejsen?

 

Som udgangspunkt gennemføres rejsen som planlagt, hvis det er muligt.

 

Der kan imidlertid blive nødvendigt at hente kunder hjem fra destinationen og/eller flytte dem til et andet hotel. Det sørger Rejsegarantifonden i givet fald for. 

 

Læs mere her

 

Hvordan finder jeg ud af, om en rejseudbyder er registreret i fonden?

 

Du kan søge på rejseudbyderens navn, CVR-nummer eller registreringsnummer i fonden - klik her.

 

Et tip til din søgning:

Angiv så få detaljer som muligt - skriv fx kun de første 2 bogstaver i rejseudbyderens navn.

 

Hvad betyder det, at en rejseudbyder er registreret i fonden?

 

En rejseudbyder, der er etableret i Danmark, skal være registreret i fonden for at have lov til at udbyde pakkerejser.

 

Hvis din rejseudbyder er registreret, så er du enten dækket i Danmark eller et andet EU/EØS-land. Hvis du er dækket i et andet EU/EØS-land, så skyldes det, at rejseudbyderen er tilknyttet en anden rejsegarantiordning, der også dækker de danske kunder.

 

Du kan tjekke hér om, din rejseudbyder er registreret, samt hvor du er dækket.

 

 

Hvad betyder det for mig, at en rejseudbyder ikke er registreret?

 

Hvis du køber en pakkerejse hos en rejseudbyder, der ikke er registreret, vil du ikke være omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis rejseudbyderen går konkurs.

 

Du kan muligvis være omfattet af en garantiordning i et andet EU/EØS-land. Det kan du i givet fald bede rejseudbyderen oplyse.

 

 

Er jeg stadig dækket, hvis min rejseudbyder bliver slettet, efter at jeg har købt rejsen?

 

Ja, det er du.

 

Det afgørende for dig er, at rejseudbyderen er registreret på det tidspunkt, hvor du køber rejsen.

 

Skal jeg købe alle delelementer samtidig, for at det er en pakkerejse?

 

Ja, det er udgangspunktet.

 

Der kan imidlertid også være tale om en pakkerejse, hvis de forskellige elementer købes fra forskellige leverandører, fx hvis elementerne er købt fra et enkelt salgssted eller udbudt/faktureret til en samlet pris eller annonceret som en pakkerejse.

 

Hvis du ikke køber delelementerne samlet, kan det blive et sammensat rejsearrangement. For yderligere information se hér.

 

 

Dækker Rejsegarantifonden andet end konkurs?

 

Nej, det er kun i tilfælde af konkurs, at Rejsegarantifonden kan hjælpe.

 

Hvis du ønsker at klage over en pakkerejse, kan du finde information her.

 

Er det en pakkerejse, hvis jeg køber flybillet et sted og hotel et andet sted?

 

Nej, det er det som udgangspunkt ikke.

 

Der kan imidlertid være tale om en pakkerejse, hvis de forskellige elementer købes fra forskellige leverandører, fx hvis elementerne er købt fra et enkelt salgssted eller udbudt/faktureret til en samlet pris eller annonceret som en pakkerejse.

 

Hvis du ikke køber delelementerne samlet, kan det blive et sammensat rejsearrangement. For yderligere information se hér.

 

 

Er et krydstogt en pakkerejse?

 

Et krydstogt, hvor man overnatter ombord, betragtes som en pakkerejse.

 

Færgetransport fra A til B, hvor man overnatter, fordi man sejler om natten, er ikke en pakkerejse.

 

Læs mere om dækning af pakkerejser her: Din dækning

 

 

Hvad er en formidler?

 

En ”formidler” er en virksomhed, der har fået fuldmagt til at videresælge pakkerejser for en rejseudbyder, der er registreret i Rejsegarantifonden – kaldet den ”tekniske rejseudbyder”.

 

Hvis du handler med en formidler er du dækket på samme måde, som hvis du handler direkte med den tekniske rejseudbyder.

 

Du skal blot være opmærksom på følgende:

 

  • Formidleren skal have noteret en formidleraftale i fonden. Du kan finde de formidlere, vi har noteret, ved at søge hér.
  • Det skal fremgå af formidlerens udbudsmateriale (hjemmeside, katalog mv.), hvem rejsens tekniske udbyder er.
  • Den tekniske udbyders navn, CVR-nr. og reg.nr. i Rejsegarantifonden skal fremgå af din faktura fra formidleren.

 

 

Hvad er et binavn?

 

Når der ud for en registreret rejseudbyder er anført et eller flere binavne, betyder det blot, at rejseudbyderen har registreret et ekstra navn til sin virksomhed, fx til at markedsføre forskellige typer produkter.

 

Det har således ikke nogen betydning for din dækning, at det er binavnet til en rejseudbyder, der står på udbudsmaterialet eller på din faktura. Det vigtigste er, at CVR-nummeret stemmer overens med det CVR-nummer, der er registreret i fonden.

 

Min rejseudbyder ser ikke ud til at være registreret i Rejsegarantifonden – hvad kan det betyde?

 

Nedenstående kan være forklaringen.

 

  • Det kan være, at du har søgt på forkert navn, eller at navnet staves på en lidt anden måde. Prøv at søg igen med færre bogstaver, eller kontakt os hér.
  • Det kan være en virksomhed, der burde være registreret i fonden, som ulovligt udbyder rejser omfattet af fondens dækning. I så fald må du meget gerne kontakte os hér.
  • Det kan være en virksomhed, som udbyder rejser, der ikke er omfattet af fondens dækning.
  • Det kan være en virksomhed, som ikke skal være registreret i Rejsegarantifonden.

 

 

Sammensatte rejsearrangementer

Hvad er et sammensat rejsearrangement?

 

Du køber et sammensat rejsearrangement, hvis du først køber en rejseydelse hos én udbyder, og herefter linkes videre til en anden udbyder, hvor du inden 24 timer køber en anden rejseydelse (ikke den samme slags). Rejseydelser er:

 

  • Transport
  • Indkvartering
  • Turistmæssig ydelse
  • Billeje

 

Transport = Fx fly, bus, tog, færge m.m.

 

Indkvartering = Fx hotel, vandrehjem, sommerhus, campinghytte m.m.

 

Turistmæssig ydelse kan være mange forskellige ting. Det afgørende er, at det er væsentligt i forhold til det samlede produkt, hvor det er kombineret med en af de tre andre rejseydelser

 

Eksempler på turistmæssige ydelser, der kan være væsentlige: Billet til fodboldkamp, koncertbillet, yogakursus, jagt, dykning, greenfee til golf, skileje, liftkort

 

Billeje = Leje af bil, autocamper, stor motorcykel eller andre motorkøretøjer

 

 

Et sammensat rejsearrangement der varer under 24 timer er kun omfattet af fondens dækning, hvis det indeholder indkvartering – uanset hvad prisen er.

 

 

Hvis du er i tvivl om, om der er tale om et sammensat rejsearrangement eller ej, så kontakt os her.

 

 

Har I gode erfaringer med denne rejseudbyder?

 

Vi kan ikke kommentere kvaliteten af de enkelte rejseudbyderes produkter.

 

Hvis rejseudbyderen er registreret i fonden, vil du være dækket af enten den danske ordning eller af en ordning i et andet EU/EØS-land i tilfælde af rejseudbyderens konkurs.

 

 

Hvordan klager jeg?

 

Vi har ikke noget med klager over rejser at gøre.

 

Du kan finde information om dine rettigheder og klagemuligheder her.

 

 

Hvor mange overnatninger skal jeg købe efter at have købt en flybillet, for at det er et sammensat rejsearrangement?

 

Én overnatning er nok.

 

 

Hvor meget bliver erstattet i tilfælde af konkurs?

 

Hvis du har købt et sammensat rejsearrangement, kan du kun få det indbetalte beløb for det første element erstattet, hvis udbyderen af dette element går konkurs. Hvis det er den erhvervsdrivende, du blev formidlet videre til, der går konkurs, får du ikke erstatning for det element, der er købt hos vedkommende.

 

Læs mere om din dækning her.

 

 

Er mit sammensatte rejsearrangement dækket i tilfælde af konkurs?

 

Hvis du har købt et sammensat rejsearrangement hos en registreret rejseudbyder, så er du omfattet af dækningen. Du skal kunne dokumentere, at der er tale om et sammensat rejsearrangement. Du kan enten være dækket af den danske ordning eller en anden ordning i EU/EØS – afhængig af hvor din rejseudbyder har valgt at tilslutte sig garantiordningen.

 

Se en beskrivelse af et sammensat rejsearrangement hér.

 

 

Hvad skal jeg gøre i tilfælde af konkurs?

 

Du skal holde dig opdateret under ”Aktuelt”, hvor der vil blive opdateret løbende med information om den konkrete konkurs.

 

Se generel information om, hvordan du skal forholde dig på ”Ved konkurs”

 

 

Hvor længe efter en konkurs kan jeg anmelde et krav?

 

Ved et sammensat rejsearrangement skal vi have modtaget din erstatningsanmeldelse senest 1 år fra konkursdatoen.

 

 

Hvor lang ekspeditionstid er der på erstatningsanmeldelser?

 

Erstatningsanmeldelser vedr. sammensatte rejsearrangementer behandles hurtigst muligt og prioriteres efter kundernes afrejsetidspunkt.

 

Det kan variere meget, hvor lang tid det tager at behandle erstatningssagerne. Det afhænger bl.a. af, hvor stor en konkurs, der er tale om, og om der er særlige forhold at tage hensyn til.

 

 

Har det betydning for min ret til erstatning, hvilken betalingsform jeg benytter?

 

Nej. Du skal blot kunne dokumentere, at du har betalt til rejseudbyderen. Har du betalt med gavekort, skal du kunne dokumentere, at der er betalt for gavekortet.

 

 

Hvad sker der, hvis min rejseudbyder går konkurs, mens jeg er på rejsen?

 

Hvis rejseudbyderen hvor du købte det første element går konkurs, mens du er afsted, så får du hjælp til denne del. Hvis du havde købt en flybillet som første element, så arrangerer vi hjemtransport. Hvis du havde købt indkvartering, sørger vi for, at du har et sted at bo.

 

Hvis det er den udbyder, du blev formidlet videre til, som går konkurs, vil du ikke kunne få hjælp fra fonden.

 

 

Hvordan finder jeg ud af, om en rejseudbyder er registreret i fonden?

 

Du kan søge hér på rejseudbyderens navn, CVR-nummer eller registreringsnummer i fonden.

 

Et tip til din søgning: Angiv så få detaljer som muligt – skriv fx kun de første to bogstaver i rejseudbyderens navn.

 

 

Hvad betyder det, at en rejseudbyder er registreret i fonden?

 

Hvis din rejseudbyder er registreret i fonden, så er du enten dækket i Danmark eller et andet EU/EØS-land. Hvis du er dækket i et andet EU/EØS-land, så skyldes det, at rejseudbyderen er tilknyttet en anden rejsegarantiordning, der også dækker de danske kunder.

 

Det er kun den rejseudbyder, du køber det første element af, der skal være registreret i fonden.

 

Du kan tjekke hér om, din rejseudbyder er registreret.

 

 

Hvad betyder det for mig, at en rejseudbyder ikke er registreret?

 

Hvis du køber et sammensat rejsearrangement hos en rejseudbyder, der ikke er registreret, vil du ikke være omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis rejseudbyderen går konkurs.

 

Du kan muligvis være omfattet af en garantiordning i et andet EU/EØS-land. Det kan du i givet fald bede rejseudbyderen oplyse.

 

 

Er jeg stadig dækket, hvis min rejseudbyder bliver slettet, efter at jeg har købt rejsen?

 

Ja det er du.

 

Det afgørende er, at rejseudbyderen er registreret på det tidspunkt, hvor du køber det sammensatte rejsearrangement.

 

 

Skal jeg købe alle delelementer samtidig for, at det er et sammensat rejsearrangement?

 

Nej det skal du ikke.

 

Et sammensat rejsearrangement opstår for eksempel, hvis du køber en rejseydelse hos en registrerede rejseudbyder, hvorefter du bliver videreformidlet til en anden erhvervsdrivende, hvor du indenfor 24 timer køber en anden rejseydelse. Det er vigtigt, at du inden købet af den første rejseydelse bliver informeret om, at der kan blive tale om et sammensat rejsearrangement, hvis du køber en ekstra rejseydelse indenfor 24 timer.

 

For yderligere information se hér.

 

 

Dækker Rejsegarantifonden ved andet end konkurs?

 

Nej. Det er kun i tilfælde af konkurs, at vi kan hjælpe.

 

Hvis du ønsker at klage over et sammensat rejsearrangement, kan du finde information hér.

 

 

Er det et sammensat rejsearrangement, hvis jeg køber flybillet ét sted og hotel et andet sted?

 

Det afhænger af, om du blev videreformidlet fra den første rejseudbyder til en anden erhvervsdrivende, og om du købte det næste delelement indenfor 24 timer.

 

For yderligere information se hér.

 

 

Hvad er et binavn?

 

Når der ud for en registreret rejseudbyder er anført et eller flere binavne, betyder det blot, at rejseudbyderen har registreret et eller flere ekstra navn/e til sin virksomhed, fx til at markedsføre forskellige typer produkter.

 

Det har således ikke nogen betydning for din dækning, at det er binavnet til en rejseudbyder, der står på udbudsmaterialet eller på din faktura. Det vigtigste er, at CVR-nr. stemmer overens med det, der er registreret i fonden.

 

 

Min rejseudbyder ser ikke ud til at være registreret i Rejsegarantifonden - hvad kan det betyde?

 

Nedstående kan være forklaringen.

 

  • Det kan være, at du har søgt på forkert navn, eller at navnet staves på en lidt anden måde. Prøv at søge igen med færre bogstaver, eller kontakt os hér.
  • Det kan være en virksomhed, der burde være registreret i fonden, som ulovligt udbyder rejser omfattet af fondens dækning. I så fald må du meget gerne kontakte os.
  • Det kan være en virksomhed, som udbyder rejser, der ikke er omfattet af fondens dækning.
  • Det kan være en udenlandsk virksomhed, som ikke skal være registreret i Rejsegarantifonden.

 

 

Flybilletter

Jeg køber kun en flybillet - er den omfattet af fondens dækning?

 

Ja, hvis det er en flybillet med ud- og hjemrejse til en dansk lufthavn.

 

Hvis du strander som følge af udbyderens konkurs og har en hjemrejsebillet til Danmark, vil vi sørge for hjemtransport. Hvis du ikke kom afsted før udbyderens konkurs, dækkes flybillettens pris kun, hvis der er tilstrækkelige midler i fonden, og der fradrages altid en selvrisiko på 1.000 kr. pr. person. Det kan derfor være en fordel at betale flybilletten med et internationalt betalingskort, som i nogle til fælde giver dig mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen via dit pengeinstitut.

 

”Udbyderen” er den, som du har købt billetten hos, dvs. flyselskabet hvis du har købt billetten direkte hos flyselskabet. Hvis du har købt billetten hos et rejsebureau, er det rejsebureauet, der er udbyderen, med mindre rejsebureauet udtrykkeligt har gjort opmærksom på, at de handlede på vegne (var agent for) flyselskabet, og at din aftalepart derfor reelt var flyselskabet.

 

 

Jeg har købt en flybillet hos et rejsebureau - Hvordan er jeg dækket?

 

Hvis du har købt flybilletten hos et rejsebureau, er du som udgangspunkt omfattet af fondens dækning, hvis rejsebureauet går konkurs, medmindre rejsebureauet udtrykkeligt har gjort opmærksom på, at de handlede på vegne (var agent for) flyselskabet, og at din aftalepart derfor reelt var flyselskabet.

 

 

Hvordan klager jeg over en flyrejse?

 

Rejsegarantifonden har ikke noget med klager over rejser at gøre.

 

Du kan finde information om dine rettigheder og klagemuligheder her.

 

Jeg har købt min ud- og hjemrejsebillet hos to forskellige flyselskaber – er jeg dækket?

 

Ja, så længe du rejser ud fra og hjem til en dansk lufthavn.

Det vil naturligvis kun være den billet, der er købt af det konkursramte flyselskab, der vil være dækket. For information om, hvad dækningen omfatter, se Din dækning

Dækker Rejsegarantifonden andet end konkurs?

 

Nej, det er kun i tilfælde af konkurs, at Rejsegarantifonden kan hjælpe.

Skal et flyselskab være registreret i Rejsegarantifonden?

 

Nej, flyselskaber og andre udbydere af flybilletter skal ikke være registreret i Rejsegarantifonden.

 

 

Er min hjemtransport dækket, hvis jeg strander i udlandet?

 

Hvis du er omfattet af fondens dækning, vil vi sørge for din hjemtransport.

 

For information om, hvordan du er dækket, se ”Din dækning”

 

 

Er indenrigsflybilletter dækket?

 

Nej, det er kun flyrejser til udlandet, der er omfattet af Rejsegarantifondens dækning.

Hvad er fristen for at anmelde et krav efter en konkurs?

 

Ved anmeldelse af krav i forbindelse med flybilletter, skal vi skal have modtaget din erstatningsanmeldelse senest 6 måneder fra konkursdatoen.

 

Hvor lang ekspeditionstid er der på erstatningsanmeldelser?

 

Vi kan som udgangspunkt først beregne det samlede krav fra kunderne, når fristen på 6 måneder for anmeldelse af krav er passeret. Derefter vil det blive beregnet, hvor meget hver enkelt kunde kan få i erstatning, og udbetalingen vil så ske snarest muligt herefter.

 

Læs eventuelt mere om beregning af erstatning under ”Din dækning”

 

 

Hvilket betalingskort skal jeg betale mine flybilletter med?

 

Det er ikke afgørende for fondens dækning, hvordan du betaler flybilletterne, men du kan formentlig med fordel benytte et internationalt betalingskort (fx MasterCard eller VISA). Det kan i nogle tilfælde give dig mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen, hvis du ikke modtager det produkt, du har betalt for (fx ved konkurs).

 

Vær dog opmærksom på, at hvis der er tale om et VISA/Dankort, og modtageren tager imod Dankort, så er det Dankort-delen, der benyttes. En Dankort-betaling sidestilles med en kontantbetaling, og derfor er det ikke muligt at gøre indsigelse mod betalingen.

 

Kontakt dit pengeinstitut eller udstederen af dit betalingskort for yderligere vejledning.

 

 

Jeg kan ikke få fat i mit flyselskab, kan I hjælpe mig med at få fat i dem?

Skal jeg købe flybilletten af et dansk flyselskab, for at være dækket?

 

Nej, det skal du ikke.

 

Det afgørende er, at din flybillet er en udlandsrejse med ud- og hjemrejse fra en dansk lufthavn.

 

 

Andet

Hvad er Rejsegarantifonden?

 

Rejsegarantifonden er en privat, selvejende institution, hvis dækning kun bliver aktuel, når en rejseudbyder går konkurs.

Læs mere her.

Hvor kan jeg finde teksten til lov om en Rejsegarantifond?

Findes der tilsvarende fonde i udlandet?

 

Ja, der skal være ordninger svarende til Rejsegarantifonden i alle EU/EØS-lande.

 

Kontaktinfo på rejsegarantiordninger i EU/EØS-lande findes hér.