Din dækning i Rejsegarantifonden

Rejsegarantifondens dækning bliver aktuel ved konkurser.

 

Andre problemer før eller efter rejsen (fx afbestilling eller klager) har vi desværre ikke mulighed for at hjælpe med.

 

Læs herunder, hvordan du er dækket, alt efter om du har købt en pakkerejse (fx fly og hotel) eller blot en flybillet.

Pakkerejser - Krav for at være omfattet

 

Krav til din pakkerejse for at den er omfattet af Rejsegarantifondens dækning:

 

1. Din rejse er købt af en dansk etableret rejseudbyder (slå eventuelt op her)

2. Din rejse er en pakkerejse (se definition af en pakkerejse hér)

3. Du kan dokumentere, at du har købt en pakkerejse, og at du har betalt for den.

 

Du er automatisk omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis ovenstående krav er opfyldt, og du skal således ikke gøre noget aktivt for at tilvælge dækningen, ligesom det heller ikke behøver at være påført din billet/faktura, at du er omfattet.

 

Pakkerejser - Sådan er du dækket

 

Har du købt en pakkerejse, som er omfattet af Rejsegarantifondens dækning, vil du både være dækket, hvis du er ude at rejse på konkurstidspunktet, og hvis du ikke nåede at komme afsted inden konkursen.

 

Som udgangspunkt vil det være hele det beløb, du har indbetalt for din rejse, du vil få erstattet. Det gælder dog ikke eventuelle forsikringer.

Flybilletter - Krav for at være omfattet

 

Krav til din flyrejse for at den er omfattet af Rejsegarantifondens dækning:

 

1. Du skal have købt flybillet med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn

2. Du kan dokumentere, at du har købt og betalt flyrejsen

3. Virksomheden, du har indgået aftalen om køb af flybilletter med, skal være gået konkurs

 

Find mere information på vores Spørgsmål & Svar side.

Flybilletter - Sådan er du dækket

Hvis du ER afrejst ved konkurs

 

Hvis din flyrejse lever op til kravene beskrevet herover, vil din hjemtransport være dækket.

Det vil sige, at Rejsegarantifonden sørger for at hente dig hjem, hvis du er ude at rejse, når konkursen indtræffer.

Du skal ikke gøre noget aktivt for at være dækket.

 

 

Hvis du IKKE er afrejst ved konkurs

 

Det er ikke sikkert, at du kan få dine penge tilbage, hvis konkursen indtræffer inden du er afrejst.

 

I disse tilfælde gælder følgende:

1. Der vil være en selvrisiko på kr. 1.000 pr. kunde.

2. Afrejste passagerer prioriteres først. Hvis der midler tilbage efter hjemtransport af strandede kunder, vil dem, der ikke nåede at komme afsted, få erstatning - evt. forholdsmæssig (dividende).

 

Betal med et internationalt kreditkort

For at være sikret bedst muligt, råder vi derfor kunder, som kun køber flybilletter, til at betale med et internationalt betalingskort. På den måde kan der være mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen i tilfælde af konkurs.

 

Kontakt eventuelt din bank for mere information.