Balanceret tilsyn

I forbindelse med ændringen af rejsegarantifondsloven i 2018 blev der indført en ny bestemmelse om balanceret tilsynsvirksomhed i § 11 a:

”Rejsegarantifondens bestyrelse skal påse, at fondens tilsynsvirksomhed har den rette balance mellem formuestørrelsen, bidragenes størrelse, størrelsen på de ordinære garantier og kravene til forhøjet garanti, så det sikres, at de økonomiske og administrative omkostninger minimeres for rejsebranchen som helhed, samtidig med at beskyttelsen af de rejsende fastholdes. Hvert fjerde år skal bestyrelsen indhente uafhængig, ekstern ekspertise til at påtegne, at bestyrelsen har fundet den rette balance.”

Bestyrelsen har siden loven blev ændret arbejdet med at vurdere samspillet mellem hhv. størrelsen af fondens formue, bidragenes størrelse, størrelsen på de ordinære garantier og kravene til rejsebureauernes økonomi.

Bestyrelsen har fokuseret på at finde et niveau, der påfører branchen så lav en belastning som muligt, uden at det forringer forbrugerbeskyttelsen.

Der indgår mange overvejelser og elementer i denne vurdering, og det er ikke et regnestykke, hvor der kan sættes to streger under facit til sidst. Det er imidlertid bestyrelsens opfattelse, at der er udarbejdet en model til kreditvurderingen i fondens tilsynsvirksomhed, som sammen med formue- og bidragsberegninger opfylder lovens krav til at være den ”rette balance”.