Air Berlin under konkurs

Det tyske flyselskab Air Berlin anmeldte betalingsstandsning den 15. august 2017. Selskabet fortsatte driften - dog med mange aflysninger.

Selskabet er den 1. november 2017 blevet erklæret konkurs, og Rejsegarantifonden kan derfor nu bistå de kunder, der er omfattet af rejsegarantifondslovens bestemmelser om køb af flybilletter.

Strandede kunder

Hvis du er strandet i udlandet, fordi din returbillet med Air Berlin er aflyst, kan du kontakte os hér. Så sørger vi for at arrangere hjemtransport, hvis du opfylder betingelserne herfor iht. loven.

Du kan ikke være sikker på, at vi refunderer dine udlæg, hvis du selv køber ny billet hjem. Det er derfor vigtigt, at du kontakter os på forhånd, hvis du ønsker vores bistand.

Udlæg for hjemrejse før konkurs

Hvis du inden konkursen selv har lagt ud for hjemrejsebilletter som følge af aflyste afgange, kan du anmelde kravet til os. Husk at uploade både de oprindelige og nye flybilletter sammen med anmeldelsen.

Hvis du ikke kom afsted

Hvis din flyrejse er blevet aflyst som følge af betalingsstandsningen/konkursen, så du slet ikke kom/kommer ud at rejse, kan du søge erstatning for billettens pris - dog med fradrag af en selvrisiko på kr. 1.000 pr. passager. Erstatningen efter fradraget af selvrisikoen kan blive forholdsmæssigt beregnet (dividende), hvis der ikke er tilstrækkelige midler i fonden til fuld dækning til alle.

Vi gennemgår de anmeldte krav og afgør, om kunderne er berettiget til erstatning fra fonden. Det kræver bl.a., at du indgik aftalen om køb af flybilletten med Air Berlin og ikke fx med et rejsebureau. Se nedenfor under ”Flybilletter købt gennem tredje part”.

Vi skal afvente, at der går 6 måneder fra den 1. november 2017, før vi kan beregne, om kunderne får fuld dækning af restkravet efter fradrag af kr. 1.000 pr. passager. Vi kan derfor ikke udbetale noget til kunderne før tidligst den 1. maj 2018.

Fristen for anmeldelse af krav er 6 måneder fra konkursdatoen.

Betaling med internationalt betalingskort – indsigelse

Hvis du betalte flybilletten med et internationalt betalingskort (fx MasterCard eller Visa) og rejsen blev aflyst, kan du prøve at kontakte din bank/dit kreditkortselskab og gøre indsigelse mod betalingen, fordi du ikke har fået den ”vare” (flybillet), du har købt.

Flybilletter købt gennem tredje part

Hvis du ikke købte flybilletten på Air Berlins hjemmeside men fx hos et online rejsebureau, skal det afgøres, om du indgik aftalen om flytransport med rejsebureauet eller med Air Berlin.

Hvis rejsebureauet tydeligt gjorde opmærksom på, at det var Air Berlin og ikke rejsebureauet, du indgik aftalen med, vil du være stillet som kunder, der har handlet direkte med Air Berlin. Det skulle i givet fald fremgå af udbudsmaterialet, købsbeviset og købsbetingelserne, at du handlede direkte med flyselskabet (man kalder det at rejsebureauet har ”taget et agentforbehold”).

Pakkerejse

Hvis du har købt en pakkerejse (en rejse med fx fly og hotel), hvor flyvningen er med Air Berlin, er det dit rejsebureau, der sørger for, at transporten bliver gennemført - evt. med et andet flyselskab, hvis Air Berlin skulle blive erklæret konkurs.