Information om Air Berlin

Info om Air Berlin:

Det fremgår af nyhederne, at det tyske flyselskab Air Berlin har søgt om betalingsstandsning, men at selskabet foreløbig fortsætter driften, dvs. at alle flyvninger indtil videre gennemføres som planlagt.

Rejsegarantifondens dækning bliver kun aktuel, hvis Air Berlin bliver erklæret konkurs. I så fald omfatter fondens dækning kunder, der har indgået aftale med Air Berlin om køb af en returbillet fra Danmark til udlandet. Kunderne bliver transporteret hjem, hvis de strander i udlandet som følge af konkursen. Hvis kunderne ikke er kommet ud at rejse på tidspunktet for konkursen, kan de søge erstatning for billettens pris - dog med fradrag af en selvrisiko på kr. 1.000 pr. kunde. Erstatningen efter fradraget af selvrisikoen kan blive forholdsmæssigt beregnet (dividende), hvis der ikke er tilstrækkelige midler i fonden til fuld dækning til alle.

Hvis du har købt en pakkerejse (en rejse med fx fly og hotel), hvor flyvningen er med Air Berlin, er det dit rejsebureau, der sørger for, at transporten bliver gennemført - evt. med et andet flyselskab, hvis Air Berlin skulle blive erklæret konkurs.

Du kan læse mere Rejsegarantifondens dækning hér