Great Dane Airlines under konkurs

 

Great Dane Airlines A/S blev erklæret konkurs den 11. oktober 2021.

 

Strandede kunder

Rejsegarantifonden kan i nogle tilfælde hjælpe kunder, der er strandet i udlandet, med hjemtransport.

 

Hvis du har købt en pakkerejse med fx både fly og hotel, kan vi ikke hjælpe dig. I så fald skal din pakkerejseudbyder sørge for alternativ hjemtransport, så du skal kontakte din pakkerejseudbyder, hvis du ikke allerede er blevet kontaktet af dem.

 

Hvis du kun havde købt en flybillet, kan vi hjælpe dig, hvis du havde indgået aftalen om flytransport med Great Dane Airlines og ikke med en anden udbyder, og hvis du var fløjet ud fra en dansk lufthavn og skulle flyve retur til Danmark med Great Dane Airlines.

 

Rejsegarantifonden har indgået en aftale med SOS International A/S om, at de arrangerer hjemtransporten for kunderne. Kunderne skal derfor kontakte SOS International A/S på telefon 38 48 93 45. Hvis kunderne selv køber hjemtransport, er det ikke sikkert, at fonden dækker kravet.

 

Kunder, der har købt pakkerejser, og ikke er kommet afsted

Hvis du har købt en pakkerejse med fx både fly og hotel, og du skulle være fløjet med Great Dane Airlines, skal du kontakte din pakkerejseudbyder, som skal sørge for alternativ transport.

 

Kunder, der har købt en flybillet0direkte hos Great Dane Airlines med afrejse efter konkursen

Rejsegarantifonden kan kun hjælpe kunder, der har indgået aftale med Great Dane Airlines om køb af en flybillet, som:

  • er med afrejse efter konkursen fra en dansk lufthavn til udlandet og retur
  • kostede mere end DKK 1.000 pr. person

 

Erstatningen fratrækkes en selvrisiko på DKK 1.000, som du sandsynligvis kan få dækket af din bank, hvis du gør indsigelse mod betalingen (læs mere herunder).

 

Man har 6 måneder efter konkursen til at anmelde sit krav til os, når kravet vedrører flybilletter.

 

Vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget om sagsbehandlingstiden.

 

Du kan anmelde dit krav til Rejsegarantifonden her

 

Kunder, der har købt en flybillet hos andre udbydere, og som ikke kom afsted

Hvis du ikke har indgået aftalen om køb af flytransport med Great Dane Airlines, kan du rette henvendelse til den pågældende udbyder og kræve en alternativ flyrejse eller pengene tilbage. Du kan også gøre indsigelse mod betalingen til din bank (læs mere herunder).

 

Det er kun i tilfælde, hvor udbyderen har taget et såkaldt gyldigt agentforbehold, at aftalen anses for at være indgået med flyselskabet – i dette tilfælde Great Dane Airlines. Der er tale om et gyldigt agentforbehold, hvis det både fremgår tydeligt af fakturaen, og hvis kunden i selve købsprocessen meget tydeligt blev gjort opmærksom på, at aftalen blev indgået med flyselskabet. Dette kan bl.a. gøres tydeligt for kunden ved pop-up-vinduer med information herom, som man skal acceptere for at komme videre i bookingprocessen. For yderligere information kan du her læse Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om rejseportalers ansvar for flybilletter.

 

Gør indsigelse til din bank

Du kan gøre indsigelse til banken, hvis betalingen skete med et betalingskort (fx MasterCard eller VISA) og på den måde søge beløbet retur. Det kaldes at starte en ”indsigelsessag”. Det er ikke afgørende, hvor lang tid der er gået, siden betalingen blev gennemført. Start indsigelsessagen så hurtigt som muligt, efter at du er blevet opmærksom på, at din billet ikke længere er gyldig, for der kan være forholdsvis korte frister for at gøre indsigelse til banken.

 

Det vil også være relevant at gøre indsigelse til banken, selvom du er berettiget til erstatning fra Rejsegarantifonden, da du på den måde sandsynligvis kan få dækket selvrisikoen på DKK 1.000 pr. person. Bankerne oplyser, at det er vigtigt, at du – så snart du har anmeldt kravet til Rejsegarantifonden – opretter en indsigelsessag hos din bank og vedhæfter kopi af anmeldelsen til Rejsegarantifonden.