Kontakt os

Telefon
45 87 83 33

Telefonekspedition
hverdage 10-15

Send os en email

Hvordan finder jeg ud af, om en rejseudbyder er registreret i fonden?

Du kan søge på rejseudbyderens navn, CVR-nummer eller registreringsnummer i fonden - her.

Et tip til din søgning:
Angiv så få detaljer som muligt - skriv fx kun de første 2 bogstaver i rejseudbyderens navn.
Desuden kan du finde en liste over de rejseudbydere, der er blevet registreret eller slettet inden for det sidste år - her.

Hvor meget erstatter fonden, hvis min rejseudbyder går konkurs?

Du kan få alt, der er en del af selv rejseproduktet, erstattet. Transport, ophold, evt. guidede ture el. lign. I langt de fleste tilfælde vil det være hele det beløb, du har betalt for rejsen, der erstattes. Dog er forsikringer ikke en del af selve rejseproduktet og kan derfor ikke erstattes af fonden. Hvis købet ikke drejer sig om en pakkerejse, men alene om flybilletter eller billeje i udlandet, fratrækkes også beløbet betalt for konkursdækningen. Se mere information - her.

Hvad sker der, hvis rejseudbyderen går konkurs, mens jeg er på rejsen?

I langt de fleste tilfælde gennemføres rejserne som planlagt, og kunderne mærker intet til konkursen.
I sjældne tilfælde vil det være nødvendigt at hente kunder hjem fra destiantionen. Dette sørger Rejsegarantifonden for. Læs mere - her.

Hvad er en pakkerejse?

Typeeksemplet på en pakkerejse er en rejse med både fly og hotel eller med både bus og hotel, men en pakkerejse kan også være en kør-selv-ferie med færgebillet og leje af feriebolig, eller en ferie med leje af feriebolig og billeje.

Du kan læse lidt mere om pakkerejser - her.

Er min pakkerejse omfattet af fondens dækning?

Din pakkerejse er omfattet af fondens dækning, hvis følgende er opfyldt:

Du har indgået aftale om en pakkerejse
Du har betalt for rejsen
Aftalen er indgået med en rejseudbyder, der er registreret i fonden

Det behøver ikke være påført din billet/faktura, at du er omfattet af fondens dækning – det vil du automatisk være, hvis betingelserne ovenfor er opfyldt.

Er du i tvivl om din pakkerejse er omfattet, er du velkommen til at kontakte fonden. Find kontaktoplysningerne her.

Hvor mange overnatninger skal jeg købe sammen med min flybillet, for at det er en pakkerejse?

Én overnatning er nok.

Jeg køber kun en flybillet - er den omfattet af fondens dækning?

Det kan den være, men kun hvis du køber en separat konkursdækning til den, og kun hvis flybilletten er til privat brug. De rejseudbydere, der er registreret i fonden, skal tilbyde konkursdækningen, som koster 20 kr. pr. person. Det skal være påført din billet/faktura, at du har købt konkursdækningen. I så fald vil du være omfattet af fondens dækning, hvis den rejseudbyder, du har købt flybilletten hos, går konkurs. Hvis du ikke har købt billetten direkte hos et flyselskab, men fx hos et rejsebureau, dækker fonden ved rejsebureauets konkurs. Hvis det er flyselskabet, der går konkurs, skal du finde en tilfredsstillende løsning på sagen med rejsebureauet (som du har indgået aftalen med), og hvis det ikke kan lade dig gøre, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Der står i avisen, at mit flyselskab har økonomiske vanskeligheder. Kan jeg tilkøbe konkursdækningen nu, selvom det er 2 måneder siden jeg købte billetten?

Nej. Konkursdækningen skal købes samtidig med eller i umiddelbar tilknytning til, at man køber flybilletten, så den kan ikke købes på et senere tidspunkt.

Kan jeg søge erstatning hos Rejsegarantifonden, hvis jeg har købt en flybillet med konkursdækning hos et rejsebureau, og flyselskabet går konkurs?

Nej. Hvis du har købt flybilletten hos et rejsebureau (fx et webrejsebureau) og har tilkøbt konkursdækning, så bliver konkursdækningen virksom, hvis rejsebureauet går konkurs. Hvis det er flyselskabet, der går konkurs, skal du finde en tilfredsstillende løsning på sagen med rejsebureauet, fordi det er dem, du har indgået aftalen med. Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Er gavekort dækket af fonden?

Du kan ikke påregne, at gavekort altid er omfattet af fondens dækning.

I tilfælde, hvor et gavekort muligvis kan være omfattet af fondens dækning, kræver det for det første, at gavekortet lyder på en rejseydelse, altså fx en pakkerejse.

Derudover skal du kunne dokumentere, at der er betalt for gavekortet til rejseudbyderen. Vundne gavekort, der ikke oprindeligt er betalt for, kan ikke erstattes.

Har det betydning for min ret til erstatning, hvilken betalingsform jeg benytter?

Nej. Du skal bare kunne dokumentere, at du har betalt beløbet til rejseudbyderen.

Har du spørgsmål vedrørende erstatningsrettigheder ved brug af kredikort henvises til dit pengeinstitut.

Har I gode erfaringer med denne rejseudbyder?

Fonden kan ikke kommentere kvaliteten af de enkelte rejseudbydere. Når en rejseudbyder er registreret i fonden, er det en garanti for dig i tilfælde af rejseudbyderens konkurs.

Hvad betyder det, at en rejseudbyder er registreret i fonden?

Når en rejseudbyder er registreret i Rejsegarantifonden, betyder det, at udbyderen må sælge rejseydelser (fx pakkerejser og flybilletter). Dansk etablerede rejseudbydere skal være registreret i Rejsegarantifonden, for at have tilladelse til at udbyde og sælge rejseydelser.

Hvad betyder det for mig, at en rejseudbyder er slettet af fondens register?

Når en rejseudbyder slettes af fondens register, betyder det, at udbyderen ikke længere har lov til at udbyde eller sælge rejseydelser. Udbyderen må altså hverken reklamere med rejseydelser (fx på hjemmesider eller i annoncer) eller sælge rejseydelser, mens registreringen er slettet.

Overtræder rejseudbyderen dette, kan det i værste fald medføre politianmeldelse.

Hvorfor bliver en rejseudbyder slettet?

Der kan være mange forskellige årsager til at en rejseudbyder bliver slettet af fondens register. I langt de fleste tilfælde er der tale om, at nogle oplysninger ikke er fremsendt rettidigt, men der kan også være andre årsager. Vi oplyser ikke, hvorfor den enkelte rejseudbyders registrering er blevet slettet. Hvis en rejseudbyder går konkurs eller i betalingsstandsning, slettes udbyderen naturligvis fra fondens liste.

Er jeg stadig dækket, hvis min rejseudbyder bliver slettet, efter at jeg har købt rejsen?

Ja, det er du. Det afgørende for dig er, at rejseudbyderen er registreret på det tidspunkt, hvor du køber rejsen.

Hvad er Rejsegarantifonden?

Rejsegarantifonden er en privat, selvejende institution, hvis dækning kun bliver aktuel, når en rejseudbyder går konkurs.

Hvor kan jeg finde teksten til lov om en Rejsegarantifond?

Klik her.

Findes der tilsvarende fonde i udlandet?

Ja, der skal være ordninger svarende til Rejsegarantifonden i alle EU/EØS-lande. I lande udenfor EU/EØS-området er der næppe garantiordninger. Det er derfor vigtigt at undersøge, hvor den rejseudbyder, du køber rejsen hos, er etableret.

I Norge har man Reisegarantifondet (www.reisegarantifondet.no).

I Sverige har man Kammarkollegiet (www.kammarkollegiet.se).

til top

19

Hvordan klager jeg over en rejse?

Rejsegarantifonden har ikke noget med klager over rejser at gøre.

Hvis det er en pakkerejse du har købt hos en dansk rejseudbyder, som ikke er gået konkurs, kan du henvende dig til Pakkerejse-Ankenævnet. Se ankenævnets hjemmeside for mere information: www.pakkerejseankenaevnet.dk.

Hvis det kun er en flybillet du har købt hos en dansk rejseudbyder eller hos et dansk flyselskab, kan du henvende dig til Forbrugerklagenævnet på www.forbrug.dk eller Trafikstyrelsen på www.trafikstyrelsen.dk, hvor du søger på ”passagerrettigheder”.